Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

Penerimaan Teknologi di Kalangan Belia

0

Written on 2/20/2009 02:46:00 PM by YgenXtreme

Kita chat kat YM”..“Emelkan saja artikel tue”..
“MMS gambar awak ye”.. “Saya nak 3G dengan awak"..

Inilah antara dialog-dialog harian yang seringkali diucapkan pada zaman sekarang. Kalau dulu surat menjadi medium paling senang untuk berhubung, kini ianya dianggap ketinggalan zaman. Takda class” bakal menjadi jawapan sekiranya ditanya mengapa surat tidak digunakan untuk berhubung. Oleh siapakah dialog-dialog ini akan diucapkan?
B-E-L-I-A!

Belia Terima Teknologi?

Belia terbahagi kepada 2 peringkat umur, iaitu antara 15-25 yang dikenali sebagai remaja dan 26-45 yang dikenali sebagai dewasa. Ahli-ahli penyelidik YgenXtreme telah membuat beberapa penyelidikan berkaitan dengan penerimaan teknologi oleh golongan ini di mana kami telah menemuramah belia pada peringkat remaja dan dewasa. Hasil daripada penyelidikan tersebut menunjukkan bahawa remaja lebih cekap dalam menggunakan teknologi berbanding dengan dewasa. Remaja pada masa kini dikatakan lebih bersifat optimis, di mana mereka menerima apa sahaja yang ditawarkan oleh teknologi. Hal ini kerana bagi mereka, teknologi merupakan satu medium yang mempercepatkan segala urusan mereka. Tetapi, peribahasa ada mengatakan, ”alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan”. Peribahasa ini sesuai digunakan bagi menggambarkan penggunaan teknologi oleh belia. Oleh kerana terlalu taksub dengan tawaran teknologi, ada antara mereka yang mengekploitasikan kemudahan yang diberikan oleh teknologi. Maka, akan timbul isu-isu ”hangat” yang seharusnya tidak berlaku.

Walaubagaimanapun, terdapat juga belia yang bersifat pesimis dimana mereka tidak dapat menerima sepenuhnya teknologi yang sedia ada sekarang. Golongan pesimis tersebut kebanyakannya dari golongan peringkat dewasa. Hasil daripada penyelidikan yang dilakukan, kami mendapati bahawa golongan peringkat dewasa tidak dapat menerima dengan sepenuhnya teknologi yang wujud kini. Ada yang mengatakan teknologi kini menyusahkan mereka. Terlalu banyak perkara yang perlu dipelajari bagi membolehkan mereka mendapatkan segala kemudahan yang ditawarkan oleh teknologi. Kesannya, mereka tidak tahu atau lebih mudah dikatakan, tidak mahu menggunakan teknologi yang sedia ada sekarang. Ada sesetengah di antara mereka yang menganggap teknologi sebagai satu gajet yang perlu ada sebagai pelengkap untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan zaman sekarang. Bagi mereka, mempunyai komputer dan telefon bimbit yang canggih adalah satu kemestian walaupun hakikatnya mereka tidak mengetahui sepenuhnya fungsi alat-alat tersebut. Ada antara mereka terpaksa meminta bantuan orang lain untuk menggunakan teknologi. Adakah ini salah mereka ataupun salah teknologi yang terlalu canggih?

Obsesi belia terhadap teknologi kadangkala membuatkan manusia menganggap teknologi sebagai satu keperluan lalu menjuruskan mereka ke arah kehidupan yang tidak dapat dipisahkan dari teknologi. Ibarat pesakit di hospital yang sedang tenat dan memerlukan mesin untuk bernafas, begitulah masyarakat mengambarkan hubungan golongan belia dengan teknologi. Adakah ini benar ataupun hanya satu spekulasi untuk memburuk-burukkan teknologi? Tepuk dada, tanya selera!

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment