Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

0

Written on 2/13/2009 12:11:00 AM by YgenXtreme

Belia Berdemonstrasi…
Menghayati atau sekadar ‘hangat-hangat tahi ayam’ ???

Sejauhmanakah anda faham dengan apa yang dimaksudkan demonstrasi?

Ygenxtreme telah mengupas dan membangunkan satu perspektif dalam membincangkan isu demonstrasi ini. Pada pandangan kami demonstrasi adalah dikaitkan dengan satu tindakan, perbuatan,perlakuan yang dilakukan atas ketidakpuasan terhadap sesuatu isu yang ditimbulkan oleh satu pihak yang lain. Mengikut fahaman dan pegamatan kami demonstrasi dijadikan sebagai satu saluran atau medium untuk mendapat pembelaan dan keadilan sekiranya timbul isu yang boleh mendatangkan kemudaratan dan menggugat kedudukan seseorang terutamanya bagi golongan belia pada masa kini.


“ Demonstrasi...oh demonstrasi….sana demonstrasi sini demonstrasi…” tetapi sejauhmanakah belia hari ini dapat menghayati erti demonstrasi yang sebenar-benarnya??? Dan apa pula kaitan teknologi dalam dunia demonstrasi terhadap belia masa kini???
Sejenak kita renungkan……
Jika kita renung kembali isu-isu yang menyebabkan tercetusnya demonstrasi di negara kita sendiri seperti isu koata pembukaan 10 peratus kepada pelajar bukan bumiputera di Universiti Teknologi Mara (UiTM) oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim. Ekoran daripada kebangkitan isu ini, maka timbullah kemarahan dalam kalangan pelajar bumiputera di negara kita khususnya pelajar UiTM sendiri yang mana seluruh kampus UiTM mengadakan demonstrasi untuk memprotes isu ini.
Adakah anda dapat lihat di sini bahawa kesan penggunaan teknologi seperti media massa yang mempertontonkan aksi-aksi berdemonstrasi di negara luar telah mempengaruhi golongan belia untuk berdemonstrasi sepertimana yang dilakukan oleh negara luar tersebut?


Ya!! Apabila kami mengamatinya dari sudut pandangan optimis, sememangnya teknologi berkait rapat dan boleh mempengaruhi belia kita untuk turut serta mengadakan demonstrasi ini…Jika ini adalah hasratnya maka ia jelas cuba menanam bibit-bibit amalan demonstrasi yang berisiko dan berbahaya. Pengalaman Rusuhan Kaum pada 13 Mei 1969 sudah cukup membuktikan demonstrasi tidak boleh dijadikan satu amalan dan budaya di negara ini. Begitu juga demonstrasi jalanan pada tahun 1998 iaitu Gerakkan Refomasi telah memberikan pengalaman memeritkan kepada hampir semua rakyat di Malaysia.
Bukan untuk mengeruhkan lagi keadaan, mengutuk atau menyebelahi mana-mana pihak tetapi… jika kita bersifat optimis tidak perlulah kita berdemonstrasi untuk meluahkan ketidakpuasan hati sebaliknya anggaplah ia sebagai satu cabaran untuk lebih proaktif dalam era globalisasi yang sedang berkembang pesat ini.

Baru-baru ini kita digemparkan dengan satu tragedi yang menyayat hati dan melibatkan kekejaman terhadap penduduk di bumi Gaza, Palestin oleh rejim Zionis. Ekoran daripada kejadian ini, berlakunya kehancuran dan kemusnahan harta benda malah banyak nyawa yang telah menjadi korban. Oleh itu, rakyat Malaysia sebagai sebuah negara Islam telah melakukan demonstrasi untuk membantah dan memprotes tindakan kekejaman Zionis ini daripada berlarutan.
Apakah sudah muncul budaya baru dalam kalangan orang Malaysia yang bijak pandai bahawa jika timbulnya sesuatu isu yang berlawanan dengan kehendak mereka, maka mereka akan membuat riuh di jalanan?
( Pensyarah Kanan Pusat Pembangunan Organisasi, Institut Latihan Kepimpinan dan Pengurusan Pendidikan ).Kami melihat demonstrasi mengenai isu palestin ini telah melibatkan pelbagai golongan terutamanya golongan belia di seluruh negara ini. Di Pulau Pinang sahaja demonstrasi secara aman telah dianjurkan oleh Gerakan Belia 4B dan beberapa orang ahli Ygenxtreme secara tidak langsung telah menyaksikan demonstrasi ini dengan mata kepala mereka sendiri. Selain itu, pelajar-pelajar universiti tidak terlepas daripada berdemonstrasi ekoran daripada peristiwa ini yang mana golongan pelajar ini berdemonstrasi dengan mengadakan perhimpunan secara aman mengutuk dan memprotes kekejaman yang dilakukan oleh rejim Zionis ini. Apa yang dapat dilihat daripada isu ini, belia lebih beremosi dengan memboikot barangan Amerika dengan menyebarkan SMS dan email berantai agar turut sama melakukan demonstrasi dalam diam melalui saluran teknologi ini. Apa yang dapat dikupas melalui isu ini, tidak semua pihak yang terlibat terutamanya golongan belia benar-benar menghayati erti demonstrasi ini. Mengapa mereka dilihat seperti tidak menghayati erti demonstrasi ??? Apa yang kami hendak katakan ini adalah berdasarkan realiti yang sebenar bukannya andaian atau pendapat kami semata-mata. Kebanyakkan belia pada masa kini lebih suka terikut-ikut dengan sesuatu keadaan untuk mendapatkan publisiti murahan daripada pihak media. Buktinya, media mengetengahkan berita dengan memaparkan gambar-gambar demonstrasi yang dilakukan oleh pelajar-pelajar universiti, dan ada sesetengah pelajar mengambil kesempatan ini dengan cara merakam video dan mengambil gambar untuk dimuat turun ke dalam internet sebagai tontonan umum. Keadaan ini konon- kononnya menunjukkan bahawa mereka betul-betul bersimpati dan ingin berkongsi kesedihan mereka terhadap rakyat palestin. Namun, melalui gambar-gambar yang dipaparkan oleh pihak media mengenai demonstrasi ini ternyata pada gambar-gambar tersebut pelajar-pelajar ini nampaknya seperti sekadar suka-suka menyertai demonstrasi yang dianjurkan. Buktinya lagi, dari segi raut wajah mereka menunjukkan reaksi yang gembira kerana ianya mendapat liputan daripada pihak media. Sebaliknya pelajar yang menyertai demonstrasi ini haruslah memprotes bukan sahaja dari segi luaran bahkan dalaman barulah mereka dapat menghayati isu demonstrasi yang sebenar dapat ditunjukkan dari riak wajah mereka. Berbanding dengan negara Barat, mereka berdemonstrasi denagn penuh penghayatan dan kita dapat lihat ianya bukan untuk mengejar publisiti murahan daripada pihak media kerana dari riak wajah mereka kami yakin mereka benar-benar memprotes akan apa yang mereka lakukan.

Apa yang dapat disimpulkan disini ialah demonstrasi bukanlah merupakan satu amalan budaya rakyat negara ini dan ia tidak wajar diserap sebagai satu bentuk budaya baru. Oleh itu, rakyat Malaysia tidak harus diberi muka untuk menyemarakkan amalan demonstrasi ini. Biarlah negara lain mahu berbangga dengan menjadikan demonstrasi sebagai satu mekanisme untuk menuntut perubahan dasar pemerintah atau meluahkan rasa amarah mereka. Kita tidak memerlukan itu semua, kita ada saluran yang lebih harmoni. Berdemonstrasi bukanlah cara terbaik untuk kita meluahkan perasaan sebaliknya kita perlulah bertindak dengan lebih matang dalam mengatasi sesuatu isu yang timbul. Namun, tidak dinafikan demonstrasi ini juga mampu memberi impak yang positif kepada masyarakat kerana kadang-kala demonstrasi ini dapat menarik perhatian sesetengan pihak untuk lebih peka akan sesuatu isu yang sedang diperkatakan atau diketengahkan dan juga mampu menjadi publisiti serta simpati. Dalam erti kata lain, teknologi ini sedikit sebanyak telah menjurus kepada belia terutamanya untuk melakukan demonstrasi kerana belia ini berjalan seiring dengan perkembangan teknologi negara. Walaupun begitu jikalau kita memperhalusinya, demonstrasi bukanlah budaya kita. Akhir kata, kami sendiri sebagai belia berpendapat bahawa demonstrasi ini juga ada kepentingannya dalam kehidupan seharian kita, terutamanya untuk mengelakkan diri kita daripada ditindas oleh sesetengah pihak, tetapi biarlah kita melakukan demonstrasi ini secara aman tanpa meniru demostrasi di negara barat yang dikatakan agak keterlaluan dan melanggar undang-undang.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment