Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

Belia dan Pertanian

0

Written on 2/26/2009 11:00:00 PM by YgenXtreme


Sejauh manakah belia dapat mengaplikasikan teknologi dalam sektor pertanian??? Adakah belia berminat terhadap pertanian sekarang, setelah lebih kurang sedekad minat itu tertumpu kepada sektor pembuatan dan perkhidmatan? YgenXtreme kini akan mengupas kenyataan ini...
Sektor pertanian sememangnya merupakan sektor terpenting bagi negara-negara membangun seperti Malaysia. Malah ia merupakan antara ciri terpenting yang membezakan status antara negara-negara membangun dan negara-negara maju. Sektor ini jugalah yang telah menyumbang kepada asas pembentukan ekonomi negara di era selepas merdeka. Namun, dengan kepesatan pembangunan dan kemajuan negara, sektor pertanian beransur-ansur di pandang sayu. Para petani juga tidak lagi berminat menjalankan kerja-kerja tani yang dahulunya merupakan pekerjaan turun-temurun. Lebih parah lagi, generasi pelapis yang diharapkan dapat meneruskan tradisi ini lebih cenderung terhadap sektor perindustrian. Oleh itu, satu transformasi perlu dilakukan untuk melahirkan sumber tenaga manusia yang berilmu dikalangan belia bagi memodenisasikan sektor pertanian dalam negeri. Kita tidak boleh menganggap sektor pertanian ini suatu bidang yang leceh atau memperkotak-katikkan serta tidak akan memberi pulangan yang baik kepada kita. Sektor pertanian merupakan satu bidang yang setaraf dengan sektor lain keranan memerlukan pekerja mahir dan berilmu. Sejajar dengan itu, para belia terlebih dahulu perlu didedahkan dengan teknologi-teknologi pertanian yang sedikit sebanyak berupaya membantu mereka menceburi sektor pertanian. Disamping itu juga, dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat pada masa ini, teknologi-teknologi ini dapat membantu memodenisasikan sektor pertanian agar para belia dapat mencapai matlamat transformasi pertanian. Pendedahan perlu diberikan kepada golongan belia mengenai potensi, peluang perniagaan dan kerjaya dalam bidang pertanian.


Perkembangan teknologi yang kian pesat kini telah membantu industri pertanian di Malaysia. Malah, perkembangan ini telah membawa kepada anjakan wajah pertanian daripada pertanian secara kecil-kecilan yang kemudiannya berkembang maju kepada pertanian berskala besar. Teknologi ini sebenarnya merangkumi pelbagai cabang sama ada mekanisme dan automasi jentera, teknologi maklumat dan komunikasi, bioteknologi dan nanoteknologi. Oleh itu, dengan adanya perkembangan ini sedikit sebanyak dapat membantu belia menceburkan diri dalam bidang pertanian yang mampu memberi pulangan yang lumayan. Jika diteliti dan ditelusuri evolusi penciptaan teknologi yang berkaitan dengan pertanian, jika dahulu golongan belia terpaksa menggunakan kaedah tradisional iaitu membajak menggunakan kerbau dan menanam secara menuai. Namun pada hari ini, jentera banyak digunakan. Hal ini dapat meringan beban dan dapat meningkatkan lagi tahap kecekapan dan produktiviti hasil pertanian. Jika dahulu, jabatan pertanian memperkenalkan teknik penanaman hidroponik iaitu tanaman tanpa menggunakan tanah, fertigasi kini menjadi pilihan pengusaha, walaupun kos lebih tinggi daripada kaedah konvensional. Sistem tersebut menyalurkan baja dan pengairan secara serentak dan terus kepada tanaman dan sesuai untuk sayur buahan seperti tomato dan timun. Oleh itu, teknik yang paling mudah ini dapat membantu belia untuk melibatkan diri mereka dalam bidang pertanian.


Namun, adakah teknologi ini benar-benar mampu membantu belia kita dalam sektor ini? Benarkah ini berlaku? Adakah teknologi sesuatu kemudahan untuk golongan belia melibatkan diri dalam sektor ini?
Mari hayati bersama YgenXtreme... Penerimaan teknologi dalam sektor pertanian masih terlalu muda untuk diusahakan. Ramai yang masih mundur dalam pengeksploitasian teknologi yang berkembang pesat. Tidakkah kita pernah terfikir akan kesulitan yang bakal dihadapi ileh golongan belia yang baru mula bertapak dalam sektor ini? Usaha menggemilangkan kembali sektor pertanian ini, walaubagaimanapun tidaklah mudah untuk dicapai kecuali pelbagai macam cabaran dalam alaf baru dapat ditangani. Paling tidak ia perlu mengambil kira tiga sumber utama sektor pertanian, yakni guna tenaga, tanah dan modal yang telah agak lama mengalih kepada sektor industri dan perbandaran. kekurangan buruh merupakan halangan utama kepada pertumbuhan sektor pertanian. Masalah guna tenaga ini tidak boleh dilihat secara terpisah dari sistem ekonomi dan peralihan budaya hidup secara keseluruhannya. Oleh kerana sistem ekonomi sekarang dan kemungkinan besar lebih hebat lagi pada alaf baru, membentuk satu budaya hidup yang mementingkan dan memerlukan wang tunai secara cepat, maka budaya hidup guna tenaga dengan sendirinya beralih kepada sektor yang boleh memenuhi keperluan tersebut terutamanya sektor industri, perbandaran dan perkhidmatan. Ini diperkuatkan lagi dengan sistem pendidikan tinggi negara yang semakin luas terbuka kepada lebih ramai rakyat, termasuk anak para petani. Mobiliti sosial mereka begitu ketara. Tetapi dengan imej sektor pertanian sebagai sektor inferior berbanding dengan sektor-sektor lain yang boleh memenuhi keperluan wang tunai secara cepat, tarikan kepada sektor pertanian tentulah tersangat kurang sekali.
Selain itu, tanah juga menjadi permasalahan yang tidak kurang rumitnya. Saiz ladang yang berskala kecil dan tidak ekonomik. Saiz tanah yang tidak ekonomik akan menyebabkan produktiviti dan kos pengeluaran yang tinggi. Kajian yang dijalankan mendapati 65% pesawah padi mengusahakan sawah yang bersaiz kurang dari satu hektar. Sub-sektor pengeluaran makanan pertanian juga terpaksa bersaing dengan sektor perladangan untuk mendapatkan tanah yang baik. Umpamanya, sektor perladangan sahaja menguasai 83% daripada 6.36 juta hektar tanah yang berlainan. Hal ini menyukarkan golongan belia masuk ke sektor ini. Kekurangan ini akan menyebabkan perancangan yang baik dan pengurusan yang cekap tidak dapat dilaksanakan. Golongan belia yang kurang pendidikan akan menghadapi masalah kekurangan modal kerana mereka sukar memperolehi kredit daripada institusi kewangan. Untuk mendapatkan kredit, mereka terpaksa memenuhi syarat dan keperluan yang kompleks yang ditetapkan oleh institusi berkenaan. Kekurangan modal pula merupakan penghalang untuk mereka menyerap teknologi moden, terutamanya menanam semula tanaman getah yang telah tua dengan baka benih atau klon yang tinggi daya pengeluarannya dan lumayan hasilnya. Sebabnya untuk menanam semula, golongan belia terpaksa menunggu sekurang-kurangnya empat tahun untuk mendapatkan hasil. Dalam tempoh tersebut, mereka tidak mempunyai sebarang sumber pendapatan semasa lagi. Dengan itu, walaupun teknologi moden berpotensi memberikan manfaat yang besar, mereka tidak berkemampuan untuk menerimanya. Disebabkan kekurangan pengetahuan tentang teknologi moden, kebanyakkan golongan ini tidak menggunakan baka benih atau klon yang berdaya pengeluaran tinggi yang terkini, tidak menggunakan baja dan bahan kimia secara optimum dan betul, tidak melaksanakan pembaik pulih tanah dan mengamalkan adat dan budaya tradisi yang tidak mendorong ke arah memperoleh daya pengeluaran yang tinggi. Selain daripada itu, negara juga menghadapi masalah kekurangan benih di sektor-sektor kecil tertentu. Bagi sektor sayur-sayuran umpaamnya, 95% benih yang diperlukan adalah diimport dari Thailand, Taiwan, China, Australia dan lain-lain lagi. Benih buah-buahan seperti benih hybrid tembikai yang terhasil tinggi pula perlu diimport dari luar negeri seperti Taiwan. Harga benih hybrid ini agak tinggi dan mengakibatkan peningkatan kos pengeluaran. Negara dalam sektor makanan, ianya lebih rendah jika dibandingkan dengan pelaburan di dalam sektor pembuatan atau sektor perladangan. Ini kerana masih wujudnya persepsi bahawa sektor pertanian mundur dan memberi pulangan yang kurang berbanding sektor lain.
YgenXtreme kini sedikit sebanyak telah membuka minda untuk sama-sama menghayati adakah sektor pertanian dan teknologi mampu mengubah hidup golongan belia? Mampukah golongan belia menerima cabaran teknologi untuk menembusi sektor pertanian? Hanya anda ada jawapannya..."Di mana ada kemahuan..di situ ada jalannya..."

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment