Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

Hiburan: Positif vs Negatif

0

Written on 1/15/2009 01:03:00 AM by YgenXtreme

Hiburan??? Menurut kamus dewan edisi ke-3, hiburan bermaksud sesuatu perbuatan, benda dan lain-lain untuk menghiburkan iaitu menyenangkan, mententeramkan hati dan tempat menghiburkan hati. Hiburan kebiasaannya dan selalu dikaitkan dengan remaja atau belia. Namun, persoalannya di sini adakah hiburan dapat memberi kesan positif atau negatif kepada masyarakat secara amnya dan golongan belia khususnya berikutan dengan kemajuan teknologi negara masa kini.
Pada era globalisasi ini, tidak dapat dinafikan lagi bahawa sumber hiburan amat mudah diperolehi dengan hanya menggunakan hujung jari sahaja dengan menggunakan teknologi yang ada sekarang seperti komputer, telefon bimbit dan lain-lain. Hiburan meliputi skop yang sangat luas untuk dikategorikannya. Antaranya ialah hiburan melalui muzik, filem, tarian, ‘games’ dan lain-lain. Belia kini lebih menjurus atau berminat menggunakan masa yang terluang dengan menggunakan hiburan apabila memerlukan ketenangan. Tidak dapat disangkal lagi, tanpa sesuatu yang boleh menjadi penghibur, hidup dirasakan kosong, lesu dan penuh dengan kebosanan. Malah hiburan di katakan amat sinonim dengan golongan belia atau remaja yang lebih mementingkan gaya hidup yang ‘up to date’ dan proaktif seiring dengan teknologi untuk mendapatkan sumber hiburan.


Selalunya apabila disebut tentang hiburan pasti akan tergambar di fikiran hanya tentang muzik dan filem. Muzik (jazz, pop, rock, blues, rapp, dangdut, poprock dan agogo) dan filem juga merupakan salah satu hiburan yang utama iaitu mampu memberi impak yang ‘pro’ dan ‘kontra’ kepada belia atau remaja berdasarkan cara penerimaan dan penggunaan hiburan tersebut. Misalnya, jika dilihat dari aspek positif, ada di antara pelajar sendiri yang telah menjadikan muzik sebagai semangat untuk mereka mengulangkaji pelajaran. Cuba kita tinjau dari aspek sejarah, manusia didapati lebih berpotensi untuk mencapai apa yang diingini jika seseorang melakukan perkara tersebut di dalam keadaan gembira dan tenang. Secara tidak langsung, muzik dan filem sama ada di televisyen atau di pawagam layak digambarkan sebagai sumber inspirasi kepada masyarakat terutamanya belia.
Pada asalnya, teknologi terkini yang menampung evolusi hiburan yang meluasnya terutama dari filem dan muzik secara khususnya adalah bertujuan untuk memberi faedah kepada masyarakat iaitu sebagai penghibur dan menambahkan suasana ceria. Tetapi pada masa kini, golongan belia telah menjadikan tujuannya amat menyimpang dan membawa kepada kesan yang negatif akibat daripada perkembangan teknologi yang sangat pesat. Seperti yang kita sedia maklum golongan belia ini mudah untuk terdorong melakukan atau mencuba sesuatu yang baru. Kemunculan teknologi yang canggih seperti satelit, televisyen, wayang gambar, ‘video player’ dan sebagainya telah memudahkan lagi para belia mendapatkan hiburan yang boleh menjurus kepada perkara-perkara negatif berbanding positif.
Adakah anda bersetuju belia di Malaysia kini lebih berjiwa kebaratan dan terdedah dengan budaya kuning???
Sebenarnya kemunculan teknologi sering disalah erti akan faedahnya terutama bagi hiburan untuk filem-filem barat. Oleh kerana dunia ini semakin global maka sekatan tidak lagi wujud. Jadi pernahkah anda rasa kesannya kepada budaya kita khususnya pelepasan terhadap pegangan agama. Walaupun kini, wujud siri tapisan filem namun masih lagi wujud vcd-vcd yang berbentuk porno yang mudah didapati sewenang-wenangnya dan berharga murah dalam lingkungan harga kurang daripada RM 10.00.
Oleh sebab itulah, ramai golongan belia kini yang hilang harga diri dan menganggap maruah hanyalah satu perkara yang remeh. Kenyataan yang disebut di atas adalah salah satu impak negatif hiburan yang diperolehi daripada teknologi sekarang. Seterusnya, hiburan dari segi tarian yang disukai oleh belia pula ialah seperti ’street dance’ yang membawa kepada budaya ‘gothic, punk, black metal, hiphop’ dan sebagainya. Penerimaan budaya barat ini sepatutnya dipertanggungjawabkan kepada pihak media yang melambakkan rancangan-rancangan hiburan yang bertemankan ‘keseronokan ala moden’. Seterusnya, perkara ini boleh membawa kepada impak yang negatif iaitu timbulnya ‘subculture’ yang menyimpang dari nilai kemanusiaan sehingga boleh menyebabkan runtuhnya struktur sosial sesebuah budaya.
Kesimpulannya, adakah hiburan mampu menjurus kepada perkara yang boleh memberi kesan yang positif berbanding negatif kepada belia negara masa kini? Persoalan ini boleh di jawab dengan melihat cara penggunaan dan penerimaan belia terhadap hiburan yang lebih berteraskan kepada arus pemodenan teknologi maklumat.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment