Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

Internet dan Belia

0

Written on 1/20/2009 08:55:00 PM by YgenXtreme

Internet atau International Network of Networks' ialah sebuah rangkaian gergasi komputer diperingkat antarabangsa (TMB,1998) dan merupakan cara komputer berkomunikasi antara satu sama lain (Crumlish,1996). Internet berasal dari perkataan inter dan networking. Ia merujuk kepada rangkaian yang dibina dengan menyambungkan komputer di antara satu sama lain. Internet juga merupakan gabungan rangkaian kecil yang membentuk sebuah rangkaian yang sangat besar (global) dengan menggunakan produk yang sama. Apakan sebenarnya kegunaan internet terutamanya kepada belia? Antara aplikasi penggunaan internet adalah;
  • aplikasi komunikasi elektronik,
  • aplikasi penyebaran maklumat,
  • aplikasi pencarian maklumat,
  • aplikasi pemindahan fail, dan
  • aplikasi capaian jauh (Telnet).
Aplikasi-aplikasi ini adalah secara asas kepada penggunaan internet. Persoalan timbul apabila terdapatnya isu mengenai penggunaan internet atau wujudnya internet menyebabkan pelbagai masalah yang timbul. Apakah sebenarnya kegunaan internet kepada belia? Mari kita bincangkan.
Pada era zaman teknologi sekarang khususnya teknologi internet, pencarian untuk mendapatkan maklumat telah berubah. Proses pencarian maklumat pada masa dahulu banyak menggunakan buku log, fail dan ia menyukarkan proses pencarian maklumat secara sistematik. Namun, dengan adanya era teknologi pada masa kini, segala pencarian maklumat menjadi lebih efisyen. Hal ini kerana segala maklumat disimpan di dalam 'database system' menyebabkan maklumat mudah untuk dicari dan sistem penyimpan maklumat lebih sistematik jika dibandingkan pada masa dahulu. Dalam mengakses maklumat pada masa kini, terdapat kesan negatif dan positif. Antara kesan positif ialah melalui internet, pencarian maklumat boleh menjimatkan masa dan tenaga seseorang. Hal ini kerana sebarang maklumat boleh dicari dengan menggunakan satu 'klik' sahaja dan maklumat akan dipapar pada skrin komputer. Selain itu, maklumat yang ingin dicari lebih banyak diperolehi dan penggunaannya lebih sistematik. Namun terdapat juga kesan negatif. Antaranya ialah maklumat yang tidak sepatutnya diperolehi mudah diakses melalui internet. Contohnya para pelajar yang sepatutnya tidak terlibat dengan politik boleh mendapat maklumat tentang politik negara dengan mudah. Selain itu, belia juga mudah memasuki atau melayari laman-laman lucah atau pun maklumat yang mampu merosakkan akhlak mereka.

Belia menggunakan internet dengan pelbagai tujuan. Belia kini bukan hanya sekadar menggunakan telefon untuk berkomunikasi tetapi kini mereka boleh menggunakan laman-laman web seperti Yahoo Messenger, MySpace, Friendster, Tagged dan sebagainya. Mereka boleh berhubung terus dengan orang lain tidak kira di mana-mana tempat dan pada bila-bila masa. Belia tertarik untuk melayari laman-laman web tersebut kerana mereka bebas untuk berkomunikasi tanpa batasan. Tambahan pula, kini internet tiada penapisan maklumat yang sempurna seperti pornografi. Hasilnya ia membawa kesan yang negatif kepada belia, di mana mereka lebih gemar berkomunikasi yang berunsurkan lucah.Persoalan timbul di sini di mana pengaruh internet amat mendominasi pemikiran belia sehingga gejala sosial seperti seks bebas semakin berleluasa. Namun, ia juga memberi kebaikan kepada pengguna internet terutamanya belia. Mereka dapat menambahkan kenalan baru dari pelbagai tempat, boleh bertukar-tukar maklumat, dan sebagainya. Di bawah terdapat beberapa contoh laman web yang selalu dilayari oleh belia.













Merujuk kepada 'Microsoft Manual of Style for Technical Publication V3.0', e-mail atau elektronik mail adalah salah satu aplikasi penggunaan internet di mana ianya adalah satu kaedah mencipta, menghantar atau menyimpan maklumat utama komunikasi menggunakan sistem komunikasi digital. Ia adalah satu alat yang dapat memudahkan kita menerima dan mengirim surat elektronik melalui aplikasi secara online menggunakan komputer atau telefon bimbit. E-mail jika dilihat dari segi tradisional, iaitu sebelum wujudnya teknologi internet, ia adalah seolah-olah sepucuk surat yang digunakan untuk berkomunikasi dengan menggunakan surat untuk diposkan kepada sesiapa sahaja yang diingini. Tetapi komunikasi tradisional menggunakan surat adalah terhad dan berbayar. Malah, ia juga mengambil masa yang agak lama untuk sampai kepada penerima. Namun sekarang, dengan adanya e-mail, semua perkara menjadi mudah terutamanya dalam hal penghantar surat, kelebihan e-mail adalah ianya cepat dengan hanya satu 'klik' sahaja dan mudah, boleh melakukan penghantaran multiple (mengirim kepada beberapa orang sekaligus), boleh menghantar gambar, video, MP3 dan lain-lain. Yang penting, pengirim mesti mempunyai talian internet, komputer dan akaun e-mail.
Tetapi adakah e-mail adalah sesuatu yang membawa kesan positif atau faedah kepada masyarakat terutama belia? Seperti yang kita ketahui, terdapat beberapa cabaran atau isu yang timbul disebabkan penyalahgunaan e-mail. Antaranya penyebaran virus, penyebaran berita yang tidak dipastikan kesahihannya dan sebagainya. Isu-isu ini boleh membawa kesan kepada belia tidak kira dari segi sosial, ekonomi, politik, budaya dan sebagainya. Kadang kala e-mail yang diterima juga boleh membawa kebaikan kepada kita contohnya e-mail yang berkaitan dengan kesihatan, keselamatan atau peringatan. Link di bawah membawa anda ke beberapa contoh e-mail diperoleh yang boleh memberikan kesan yang pelbagai kepada kita. Sila berikan komen anda.



If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment