Sepintas lalu...

Teknologi : Pembangunan dan aplikasi sains dalam penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses yang boleh memanfaatkan serta menyelesaikan masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian.
(Sumber: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi)

Belia : seseorang yang berumur dari 15 hingga 40 tahun berdasarkan Akta Pertubuhan dan Pembangunan Belia 2008
(Sumber: Majlis Belia Malaysia)

PEKERJAAN DALAM ERA TEKNOLOGI

0

Written on 3/13/2009 03:11:00 PM by YgenXtreme

Revolusi teknologi komunikasi telah mencetuskan era maklumat yang akan membawa perubahan secara menyeluruh dan dramatik kepada belia dari segi peluang untuk mendapatkan pekerjaan sekaligus merubah tatacara dunia dalam konsep global. Revolusi ini sedang bergerak merentasi sempadan negara tanpa mengira status negara tersebut. Hakikatnya, pemangkin utama revolusi teknologi tersebut adalah teknologi perkomputeran dan telekomunikasi yang berkapasiti tinggi. Melalui perkembangan teknologi komunikasi yang semakin berkembang dari semasa ke semasa sedikit sebanyak dapat menbantu belia untuk mendapatkan peluang pekerjaan dengan lebih cepat dam mudah. Misalnya, pada zaman sekarang sesuatu pekerjaan boleh dipohon secara online tanpa terlebih dahulu mengisi boring pekerjaan. Negara Malaysia khususnya sejak awal lagi telah melihat kemunculan era yang penuh dengan ledakan ilmu dan maklumat sebagai sesuatu peluang untuk direbut dan dimanafaatkan dalam konteks untuk mendapatkan peluang pekerjaan seperti Multi Level marketing (MLM) yang sering diperkenalkan sekarang. Apatah lagi jika dilihat dan ditelusuri , revolusi komputer akan memastikan revolusi komputer berpengaruh dalam realiti dalam memberi peluang untuk memperoleh pekerjaan dalam kalangan belia pada masa sekarang.

Dalam era teknologi yang semakin pesat, merupakan salah satu faktor yang merubah bentuk dan tahap kemahiran yang diperlukan untuk sesuatu pekerjaan. Zaman teknologi yang canggih kini amat sukar untuk diramal jenis dan bentuk pekerjaan yang akan wujud pada masa depan dengan cepat. Persoalannya, adakah perkembangan teknologi ini memudahkan orang ramai terutamanya belia untuk mencari pekerjaan????


Mari kita bincangkan….
Pencarian jawatan kosong menggunakan online tidak dapat dijelaskan sama ada ia memberi kemudahan kepada orang ramai atau pun tidak. Mungkin sesetengah dari anda tidak percaya ada segelintir remaja yang kurang tahu mengisi borang pekerjaan secara online kerana tidak pandai menggunakan internet dengan sepenuhnya. Hal ini menyebabkan mereka tidak tahu mengisi borang pekerjaan secara online dan terpaksa meminta bantuan kepada orang yang lebih arif menggunakan internet. Bukan itu sahaja, malah terdapat juga belia yang tidak ada masa untuk menggunakan kemudahan internet tersebut disebabkan kesibukan kerja sampingan mereka.

Pernyataan di atas jelas menggambarkan mencari pekerjaan dalam internet adalah bukan sesuatu kemudahan kepada semua orang. Mencari pekerjaan dalam online ada kesukarannya. Terdapat beberapa langkah untuk mengisi borang tersebut dan ia mengambil masa yang lama terutamanya apabila berlakunya ’stuck’. Kemudiaan, untuk menunggu maklum balas daripada pihak mereka, memakan masa yang agak lama. Mereka berkemungkinan memilih pekerja yang menghantar dengan menggunakan pos berbanding online. Hal ini kerana mereka tidak ada masa untuk memeriksa borang yang dihantar mengunakan online dan juga untuk memudahkan kerja mereka, mereka mungkin akan bersikap berat sebelah dengan memilih saudara mara mereka (kabel).
Secara apa yang dapat kami simpulkan, jawatan kosong yang dipaparkan di Jobstreet, SPA, Berita Harian atau apa-apa pun tidaklah dapat memudahkan belia untuk mengisi jawatan kosong dengan sepenuhnya.

Cabaran yang dihadapi oleh kebanyakan belia ketika mencari pekerjaan juga bergantung kepada persekitaran mereka. Ini adalah kerana setengah belia didedahkan kepada persekitaran teknologi yang pesat dan setengahnya pula telah pun melalui era selepas teknologi. Bagi golongan ini mereka menganggap penggunaan teknologi adalah sesuatu aktiviti atau kemahiran tambahan. Penggunaannya hanyalah apabila diperlukan sahaja. Namun begitu, apabila ia berkaitan dengan sektor pekerjaan yang sedang membangun seiring dengan era perkembangan teknologi, penggunaannya telah menjadi satu perkara yang perlu dimahirkan oleh setiap orang.
Oleh kerana kebanyakan syarikat menggunakan aplikasi dalam internet terutamanya dalam permohonan kerja, maka secara tidak langsung ianya akan memberikan satu halangan bagi belia yang kurang mendapat pendedahan teknologi. Ini adalah kerana dalam syarat memohon perkerjaan dalam talian seseorang pemohon perlu mempunyai e-mail akaun. Jangan terkejut apabila jika diselidik terdapat sesetengah belia yang masih belum ada email akaun.

Perlu juga diingat tidak semua orang mempunyai talian internet di rumah. Akan menjadi satu kesukaran bagi mereka yang ingin memohon kerja secara talian kerana mereka perlu sentiasa memeriksa email untuk mengetahui perkembangan. Selain itu, pemohonan yang dilakukan di talian internet tidak begitu memberi kesan kerana pemohon sendiri tidak dapat ketahui sama ada pemohonan mereka sudah diterima pihak tertentu atau tidak. Jika kita teliti kembali, pemohonan yang dilakukan dalam talian internet membawa kesan kepada syarikat juga. Ini adalah kerana pemohonan yang diterima tidak semestinya benar dan sah. Selain itu, syarikat tidak dapat mengenal pasti sikap pemohon dengan lebih teliti.

Jika dilihat sacara kasar, cara pemohonan kerja yang dilakukan secara tradisional yakni tanpa menggunakan internet, adalah lebih berkesan dimana pemohon akan ditemuduga. Kaedah ini adalah lebih baik, berkesan dan menjimatkan masa. Kenapa? Jika kita memohon secara talian, katakan kita mendapat tawaran karja yang diminta, kita perlu menunggu untuk mendapatkan tarikh temuduga. Kemudian kita perlu menunggu pula keputusan penerimaan tawaran kerja. Kalau tanpa menggunakan talian internet, kita akan terus ditemuduga pada hari yang sama kita membawa resume. Dan syarikat pula dapat mengenal pemohon dengan mata kasar sendiri dan juga dapat membaca sikap pemohon sebenar.

Selain itu, perkembangan teknologi telah sedikit sebanyak menaikkan kadar pengangguran. Kita sedar bahawa banyak industry telah menggunakan mesin untuk menggantikan tenaga buruh. Secara tidak langsung ianya memberi kesan kepada semua.
Oleh itu adakah perkembangan teknologi membawa satu kebaikan kepada sektor pekerjaan? Mungkin ada diantara kita yang berkata ‘ya’. Tapi bagaimana pula mereka yang rasa tertindas dan dipinggirkan syarikat hanya disebabkan oleh teknologi. Bagi mereka yang mempunyai kemahiran dalam menggunakan teknologi tidak menjadi masalah kepada mereka. Bagaimana pula mereka yang perlu belajar semula untuk memahirkan diri mereka menggunakan teknologi? Dan adakah setiap perkara kita perlu menggunakan aplikasi teknologi?

Cuba anda bayangkan….anda sedang menaip kertas kerja yang perlu dihantar keesokan harinya menggunakan komputer..tiba-tiba komputer anda ditimpa masalah contohnya seperti ‘hang’ ataupun mungkin dakwat printer anda sudah habis..jam menunjukkan 12.00 malam..kedai komputer tutup, cyber café ramai orang..oh ya jangan lupa virus yang ada dalam computer di cyber café berkenaan…… Dapatkah anda bayangkan keadaan anda pada ketika itu? Sebelum penggunaan komputer, kita menggunakan ‘typewriter’ untuk menaip. Pernah anda mendengar apa-apa resahan atau masalah yang menimpa mereka yang menggunakan ‘typewriter’ seperti ‘typewriter ‘hang’, bateri habis, dakwat habis, elektrik putus dan apa-apa sahaja?

Kita tidak sepatutnya bergantung kepada teknologi untuk memudahkan hidup kita. Ini akan membuatkan kita manjadi orang yang tidak mempunyai keupayaan dalam menyelesaikan masalah kerana semuanya diselesaikan oleh teknologi. Tidak perlu kami nyatakan lagi kelemahan/keburukan/cabaran disebabkan oleh teknologi kerana kita semua mempunyai pengalaman masing-masing dalam penggunaan teknologi dalam hidup kita. Terpulang kepada kita untuk menilai sejauh mana perkembangan teknologi membawa kebaikan kepada belia dan sektor pekerjaan.

Teknologi juga banyak memainkan peranan dan memberi kebaikan kepada belia pada zaman sekarang. Teknologi seperti internet, telefon bimbit dan komputer riba banyak memberi impak yang positif kepada belia. Justeru itu, kerajaan telah mengambil langkah untuk melahirkan remaja yang celik IT dengan menggunakan jaringan internet sebagai sumber untuk menyampaikan maklumat selain untuk memudahkan para belia mendapatkan pekerjaan. Contohnya kerajaan tidak lagi menggunakan borang bertulis tetapi telah bertukar kepada borang atas talian di mana pemohon perlu melayari internet dan mengisi borang secara online. Ini bukan sahaja menjimatkan kos, malah ia juga menjimatkan masa.

Selain daripada itu, penggunaan kertas juga dapat diminimumkan malah dalam masa yang sama kita boleh memelihara alam sekitar. Laman-laman web untuk mencari pekerjaan juga semakin bercambah dan ia memudahkan belia untuk mendapatkan pekerjaan. ini kerana kebanyakan syarikat lebih gemar menggunakan jaringan internet sebagai saluran periklanan kerana ianya menjimatkan selain mudah diakses.

Penghantaran resume atau butiran diri untuk memohon pekerjaan juga dilakukan melalui e-mail dan faksimili di mana ianya lebih cepat dan mudah. Jika dibandingkan dengan dahulu, perkembangan teknologi semakin pesat dan ia banyak membantu belia dalam pelbagai aspek. Oleh itu, para belia harus memanfaatkan teknologi yang ada untuk memajukan negara.

Bagaiman pula dengan penggunaan teknologi komunkasi memberikan peluang kepada golongan belia untuk mendapatkan pekerjaan sambilan bagi menambahkan lagi pendapatan??. Dengan kepesatan teknologi pada zaman sekarang, sektor pekerjaan menjadi lebih mudah dan pesat dipolopori. Dengan adanya kepesatan teknologi, terdapat alternatif lain bagi menjalankan perniagaan dan menambahkan pendapatan sampingan. Sebagai contohnya Multi Level marketing (MLM) dan perniagaan perdagangan elektronik.

Sebenarnya golongan belia terutamanya bagi lepasan ijazah dan diploma yang sukar untuk mendapatkan kerja walaupun terdapat banyak web site yang menawarkan kerja-kerja kosong. Justeru bidang pedagangan eletronik ini mendapat perhatian dan semakin digilai oleh para belia untuk dijadikan sebagai pekerjaan.Sebagai contoh, MLM yang popular seperti Uptrend, Hi-O, Ceramik dan banyak lagi. Kesemua MLM ini boleh mendatangakan pendapatan yang lumayan kepada golongan belia terutamanya.

Hasil temuramah yang telah dijalankan oleh YgenXtreme dengan beberapa orang belia yang baru sahaja menamatkan pengajian tetapi sudah lama berkecimpung dengan bidang MLM ini. Mereka berpendapat bahawa menceburi bidang MLM mampu memberikan pendapatan yang lumayan, mudah diceburi iaitu mereka boleh membuat transaksi di mana-mana sahaja dengan menggunakan internet dan salah satu sebab utama seperti yang dimaklumkan di atas mereka menceburi bidang ini adalah kerana tidak mendapat kerja di dalam sektor awam mahu pun swasta. Oleh itu, dapat disimpulkan disini bahawa perdagangan elektronik ini berkembang dalam kalangan belia kerana wujudnya pekembangan teknologi yang pesat.



If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment